Mills on the Air 2016 (PE4KH Amateur radio - Koos van den Hout)

Plan: actief zijn met amateur radio vanaf molen Het Pink in Koog aan de Zaan op molendag 2016 (zaterdag 14 mei, activiteit op zondag 15 mei is niet gepland).

Ik wil actief worden op in ieder geval 40 meter LSB. Ik ga mijn eigen callsign PE4KH gebruiken.

Locatie

Molen Het Pink: foto door Rasbak CC-by-SA bron https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Molen_Het_Pink.jpg Molen Het Pink, prima te bereiken met auto en openbaar vervoer

Maidenhead locator JO22JL

Doelstellingen

Radio

Zicht- en hoorbare radio, dus psk31 is minder aantrekkelijk. En met een headset en voetpedaal werken is evenredig minder aantrekkelijk, microfoon en luidspreker is zichtbaarder.

Middelen

Een overzicht rijp en groen.

Foto's voorbereiding

Op 26 maart langsgeweest om te kijken waar de antenne kan hangen en of ik voldoende antennekabel heb. De antenne kan op zolder hangen en de 10 meter kabel is net lang genoeg. De antenne hing op de zolder over de balken, wat voor 40 meter NVIS een ideale plek is zolang het dak droog is. Mocht het gaan regenen met molendag dan moet ik een andere antenneopstelling verzinnen en is meer dan 10 meter kabel nodig.

Foto 1, Foto 2, Foto 3.

Promotie

Hoe zorg ik dat er bekendheid is? Of doe ik het in 2016 rustig aan (ervaring opdoen) en dan een volgende keer meer herrie?

Aangemeld bij diverse websites:

Resultaten

Waardeloos. Een hele 40 meter verbinding gemaakt vanaf de molen.

Er zat het nodige tegen. Eerst weigerde er van alles en was het lastig foutzoeken. Op 40 en 20 meter had ik een veel te hoge SWR (de zender gaf aan dat er teveel zendvermogen gereflecteerd werd). De eerste gedachte: de spetterbuitjes die er waren hadden het dak zo nat gemaakt dat de opstelling onder het dak niet werkte. Toen met de antenne naar buiten. Daar hetzelfde probleem. Andere coax geprobeerd, geen verschil. Toen was het een beetje op kwa opties. Later bedacht ik me dat ik ook een 2e draadantenne bij me had. Ook die gaf dezelfde problemen. Uiteindelijk teruggegaan naar de originele opstelling, dat gaf vreemd genoeg ineens geen SWR problemen meer. Toen bleef het alleen erg lastig om een verbinding te maken. Op 40 meter hoorde ik diverse molens uit Engeland actief (maar met fading). Ze hebben alleen nooit mijn antwoord gehoord, propagatie die kant uit was blijkbaar slecht, zeker in de middag. De werkende verbinding was omdat ik een zwitser hoorde roepen die mijn antwoord wel hoorde.

Dingen die beter/anders kunnen:

This page is created by Koos van den Hout PE4KH, contact information at the end of my homepage.
Other webprojects: Weatherstation Utrecht Overvecht, Weather maps, Camp Wireless, wireless Internet access at campsites The Virtual Bookcase book reviews, webcam.idefix.net